Arts, Culture And Festivals

ശ്രീകൃഷ്ണ ജയന്തി ആശംസകള്‍.

 

 

 

ഇന്ന് കൊല്ലവർഷം 1188 ചിങ്ങം 23 ശനി ( 2012 സെപ്റ്റംബര്‍ 8)

 

രോഹിണി നക്ഷത്രം

 

 

 

അഷ്ടമിയും രോഹിണിയും ഒന്നിക്കുന്ന ദിനം

ചിങ്ങമാസത്തിലെ അഷ്ടമി രോഹിണി- ഭക്തിയുടെയും പ്രണയത്തിന്‍റെയും വാത്സല്യത്തിന്‍റെയും അവതാരമായ കൃഷ്ണഭഗവാന്‍ പിറന്ന ജന്മാഷ്ടമി. ചിങ്ങമാസത്തിലെ അഷ്ടമിയും രോഹിണിയും ചേര്‍ന്ന ദിവസമാണിത് .

പരമ്പരാഗത വിശ്വാസപ്രമാണവും 
ജ്യോതിഷകല്പനകളുമനുസരിച്ച് കൃഷ്ണന്റെ ജനനം ക്രിസ്തുവിനു മുൻപ് 3228 നാണ്. ഈ ദിവസം ജന്മാഷ്ടമി എന്ന പേരിലറിയപ്പെടുന്നു.കൃഷ്ണൻ മഥുരയിലെ രാജകുടുംബാഗത്തിലെ വസുദേവരുടേയും ദേവകിയുടേയും എട്ടാമത്തെ പുത്രനായി ജനിച്ചു. മഥുര കൃഷ്ണന്റെ മാതാപിതാക്കളുൾപ്പെടുന്ന യദുവംശത്തിന്റെ(യാദവന്മാർ) തലസ്ഥാനമാണ്. ദേവകിയുടെ സഹോദരനായ കംസൻ പിതാവായ ഉഗ്രസേന മഹാരാജാവിനെ തടവിലാക്കി അധികാരം പിടിച്ചെടുത്തു. വിവാഹഘോഷയാത്രസമയത്ത് ദേവകിയുടെ എട്ടാമത്തെ പുത്രൻ തന്നെ കൊല്ലുമെന്ന അശരീരി കേട്ട കംസൻ ദേവകിയേയും ഭർത്താവ് വസുദേവരേയും തടവിലാക്കുന്നു.തുടർന്ന് ദേവകി പ്രസവിച്ച എട്ട് കുട്ടികളേയും കംസൻ നിഷ്കരുണം വധിക്കുന്നു. ഏഴാമത്തെ പുത്രനായ ബലരാമന്റെ ഗർഭം ദേവകിയുടെ ഉദരത്തിൽ നിന്നും രോഹിണിയിലേക്ക് മാറ്റപ്പെടുകയാണുണ്ടായത്. ചിങ്ങമാസത്തിലെ അഷ്ടമിരോഹിണി നാളിലാണ് ശ്രീകൃഷ്ണന്റെ ജനനമെന്നാണ്‌ ഐതീഹ്യം. അലറി പെയ്യുന്ന പേമാരിയും, അഗ്നിത്തൂണുകൾപ്പോലെ പ്രകമ്പനംകൊണ്ട ഭൂമിയും, അരിച്ചിറങ്ങുന്ന കോടമഞ്ഞും, ആടിത്തിമർക്കുന്ന കൊടുംകാറ്റും കൂടിയ ഒരു ഘോരരാത്രിയിലാണ് ദേവകിവസുദേവന്മാരുടെ പുത്രനായി ഭഗവാൻ മഹാവിഷ്ണു സമ്പൂർണ്ണാവതാരമായി കൃഷ്ണന്റെ രൂപത്തിൽ പിറവി കൊണ്ടത്.

കൃഷ്ണജനനം നടന്ന ഉടൻ തന്നെ വസുദേവർ, അമ്പാടിയിലുള്ള 
നന്ദഗോപരുടേയും യശോദയുടേയും അടുത്ത് കുട്ടിയെ എത്തിക്കുന്നു.ഇതേത്തുടർന്ന് കൃഷ്ണനും ബലരാമനും(ദേവകിയുടെ ഉദരത്തിൽ നിന്നും രോഹിണിയിലേക്കു മാറ്റിയ ഗർഭം) സുഭദ്രയും(കൃഷ്ണനു ശേഷം ഉണ്ടായ നന്ദഗോപരുടേയും ദേവകിയുടേയും പുത്രി) രക്ഷപെടുന്നു. വൃന്ദാവനത്തിലെ ഗോപാലന്മാരുടെ(കാലിയെ വളർത്തുന്നവർ) നേതാവാണ് നന്ദഗോപർ. കൃഷ്ണനെ കുട്ടിക്കാലത്തെപ്പറ്റിയുള്ള കഥകളിൽ കൃഷ്ണന്റെ ഗോപാല ജീവിതവും വെണ്ണക്കള്ളനായി മാറുന്നതും, കംസനയച്ച പൂതനയും ശകടാസുരനേയും പോലുള്ള രാക്ഷസന്മാരെ നിഗ്രഹിക്കുന്നതിനേയും പറ്റി വർണ്ണിച്ചുകാണാം.യമുന(കാളിന്ദി) വിഷമയമാക്കി കാലിക്കൂട്ടങ്ങളുടെ മരണത്തിനിടയാക്കിയ കാളിയൻ എന്ന സർപ്പശ്രേഷ്ടനെ മർദ്ദിച്ചതും കൃഷ്ണന്റെ ബാല്യകാലകഥകളിൽ പ്രമുഖമാണ്. ക്ഷേത്രകലാരൂപങ്ങളിൽ കാളിയമർദ്ദനം വളരെ വിശേഷപ്പെട്ട സന്ദർഭമാണ്. ഇന്ദ്രന്റെ അഹങ്കാരം ശമിപ്പിക്കാൻ വേണ്ടി ഗോവർദ്ദനപർവ്വതത്തെ കൃഷ്ണൻ ഉയത്തിയതായും വിശ്വസിക്കുന്നു.


അവതാരലക്ഷ്യം


ഭഗവാൻ വിഷ്ണു മനുഷ്യ ലോകത്തിൽ നന്മയ്ക്കു അപചയം 
സംഭവിക്കുമ്പോൾ ധർമ സംരക്ഷണത്തിനായി അവതരിക്കുന്നു. ഭൂമിദേവിയുടെ അപേക്ഷ പ്രകാരം മർത്യ ലോകത്തെ ശുദ്ധീകരിച്ചു ധർമം പുനസ്ഥാപിക്കാൻ ഭഗവാൻ അവതരിച്ചുഎന്നാണ് വിശ്വാസം.

കുരുക്ഷേത്രയുദ്ധവും ഭഗവദ് ഗീതയുടെ അവതരണവും
പാണ്ഡവരും കൗരവരും തമ്മിലുള്ള യുദ്ധം ഒഴിവാക്കാൻ കഴിയാത്ത അവസ്ഥയിലെത്തിയപ്പോൾ കൃഷ്ണൻ തന്നെ ഇരുവരോടും താനേത് പക്ഷത്ത് ചേരണം എന്ന് തീരുമാനിക്കണം എന്നാവശ്യപ്പെട്ടു. കൃഷ്ണനുമായി ആത്മബന്ധം പുലർത്തിയിരുന്ന പാണ്ഡവർ നിരായുധനായ അദ്ദേഹത്തേയും, കൗരവർ അദ്ദേഹത്തിന്റെ സൈന്യത്തേയും തിരഞ്ഞെടുത്തു. യുദ്ധസമയത്ത് കൃഷ്ണൻ അർജ്ജുനന്റെ തേരാളിയായാണ് രംഗത്തിറങ്ങിയത്.
എന്നാൽ യുദ്ധസമയത്ത് തന്റെ മറുപക്ഷത്ത് യുദ്ധോത്സുകരായി നിൽക്കുന്ന ബന്ധുജനങ്ങളെ കണ്ട അർജ്ജുനൻ മനസ്താപത്തോടെ താൻ യുദ്ധത്തിനില്ലെന്നും, ബന്ധുജനങ്ങളുടെ രക്തമൊഴുക്കിക്കൊണ്ട് നേടുന്ന സൗഭാഗ്യങ്ങളൊന്നും തനിക്കുവേണ്ടെന്നും കൃഷ്ണനെ അറിയിക്കുന്നു. ഈ സമയത്ത് സ്വധർമ്മമനുഷ്ടിക്കാൻ അർജ്ജുനനെ നിർബന്ധിച്ചുകൊണ്ട് കൃഷ്ണൻ ഉപദേശിച്ചതെന്നു കരുതപ്പെടുന്നതാണ് ശ്രീമദ് ഭഗവദ് ഗീത.

ഭാര്യമാർ

രുക്മിണി, സത്യഭാമ, ജാംബവതി, കാളിന്ദി, മിത്രവിന്ദ, സത്വ, ഭദ്ര, ലക്ഷണ, കൂടാതെ നരകാസുരന്റെ അധീനതയിൽ നിന്നും മോചിപ്പിച്ച പതിനാറായിരം പേരും ചേർന്ന് പതിനാറായിരത്തി എട്ട്.

ഭക്തി എന്നത് ഏതെങ്കിലും ഒരു ദൈവവിശ്വാസവുമായി മാത്രം ബന്ധപ്പെട്ട് നിൽക്കുന്നതല്ല. എങ്കിലും ഹൈന്ദവവിശ്വാസത്തിൽ, പ്രത്യേകിച്ചും വൈഷ്ണവഭേദത്തിൽ ഭക്തിപ്രകാരവും നിർവൃതികാരകവുമായ ദൈവസങ്കല്പം കൃഷ്ണന്റേതാണ്.കൃഷ്ണഭക്തർ പ്രപഞ്ചത്തിന്റെ ആധാരം തന്നെ കൃഷ്ണലീലയിൽ അധിഷ്ടിതമാണെന്ന് വിശ്വസിക്കുന്നു.എല്ലാ കൂട്ടുകാര്‍ക്കും ഭക്തിയുടെ നിറവില്‍ ജന്മാഷ്ടമി ആശംസകള്‍ നേരുന്നു

 

 

 

പൊന്നിന്‍ ചിങ്ങമാസത്തിലെ കൃഷ്ണപക്ഷം അഷ്ടമിരോഹിണി പുണ്യതിഥിയില്‍ ദേവരൂപിണിയായ ദേവകിദേവിയില്‍ അനന്തശായിയായ വിഷ്ണു നാരായണന്‍ സര്‍വതെജോമയനായി ഈ പുണ്യ ഭൂമിയില്‍ അവതാരം ചെയ

 

്ത പുണ്യ നിമിഷം വരവായി.
ചിങ്ങ (ശ്രാവണം, ആഗ.-സെപ്.) മാസത്തില്‍ കൃഷ്ണപക്ഷാഷ്ടമിയും രോഹിണി നക്ഷത്രവും ചേര്‍ന്നു വരുന്ന ദിവസം. മഹാവിഷ്ണു പൂര്‍ണകലയോടുകൂടി കൃഷ്ണനായി അവതരിച്ചത് അഷ്ടമിരോഹിണിനാളില്‍ അര്‍ധരാത്രിയിലായിരുന്നു എന്നു പുരാണങ്ങള്‍ പറയുന്നു. ഗോകുലാഷ്ടമി, കൃഷ്ണജയന്തി, ജന്മാഷ്ടമി എന്നീ പേരുകളിലും ഈ ദിനം അറിയപ്പെടുന്നു. അഷ്ടമിരോഹിണി ദിവസം അര്‍ദ്ധരാത്രി വരെ കീര്‍ത്തനം ചൊല്ലലും വ്രതാനുഷ്ഠാനവുമായി കഴിയണമെന്നാണ്. ഒരു നേരമേ ഊണു കഴിക്കാവൂ."

 

 

 

അഷ്ടമിരോഹിണി ദിവസം അര്‍ധരാത്രി കഴിയുന്നതുവരെ ഉറങ്ങാതെ കൃഷ്ണഭജനം ചെയ്തിരുന്നാല്‍ ഭഗവാന്‍റെ അനുഗ്രഹം ഉണ്ടാകുമെന്നാണു വിശ്വാസം. ശിവരാത്രി പോലെ അഷ്ടമിരോഹിണി ദിവസവും രാത്രി മുഴുവന്‍ ഉറക്കമിളച്ചു ഈശ്വരഭജനവുമായി കഴിയുന്നത് കൃഷ്ണപ്രീതിയ്ക്ക് ഉത്തമം.

അര്‍ദ്ധരാത്രി പാല്‍പ്പായസമുണ്ടാക്കി വീടിന്‍റെ പിന്‍ഭാഗത്ത് വയ്ക്കുന്നു. ഉണ്ണിക്കൃഷ്ണന്‍റെ കാലടികള്‍ അരിപ്പൊടി കലക്കിയ വെള്ളച്ചായത്തില്‍ വീട്ടുമുറ്റം മുതല്‍ പായസം വച്ചിരിക്കുന്നിടം വരെ വരച്ചു വയ്ക്കുന്ന പതിവ് കേരളത്തില്‍ പലയിടത്തും ഇപ്പോഴുമുണ്ട്. ഉണ്ണിക്കൃഷ്ണന്‍ രാത്രിയില്‍ വന്ന് ഈ പാല്‍പ്പായസം കുടിക്കുമെന്നാണ് ഇതിനു പിന്നിലുള്ള വിശ്വാസം.

ജന്മാഷ്ടമി ആഘോഷങ്ങളില്‍ പ്രധാനമാണ് ഉറിയടി. ഉണ്ണിക്കണ്ണന്‍റെ വേഷം കെട്ടിയ കുട്ടി ഉറിയില്‍തൂങ്ങിയാടുന്ന വെണ്ണക്കുടം ചാടിപ്പിടിക്കാന്‍ ശ്രമിക്കുന്നു. ഉറിയുടെ ചരട് കാഴ്ചക്കാരില്‍ ഒരാള്‍ വലിച്ചുകൊണ്ടിരിക്കും. കാണികളില്‍ കൗതുകവും ആവേശവും ഉണര്‍ത്തുന്നതാണ് ഈ മത്സരം

 

അമ്പാടിക്കണ്ണന്റെ അവതാര കഥകള്‍ പറയുന്ന അഷ്ടമിരോഹിണി. ജനമനസ്സില്‍ ഉണ്ണിക്കണ്ണന്‍ ഭക്തിയുടെയും ആഘോഷത്തിന്റെയും നെയ്ത്തിരികള്‍ കൊളുത്തുന്ന ദിനമാണ് ശ്രീകൃഷ്ണ ജയന്തി.

ആലിലക്കണ്ണന്‍റെ ജന്മദിനം ആഘോഷമാക്കുവാന്‍ നാടെങ്ങും ഒരുങ്ങിക്കഴിഞ്ഞു. കൃഷ്ണക്ഷ

 

േത്രങ്ങള്‍ ദീപാലങ്കാരത്തിലും ഭക്തിഘോഷങ്ങളിലും നിറഞ്ഞിരിക്കുന്നു. കണ്ണനെ സ്തുതിയ്ക്കുന്ന കീര്‍ത്തനങ്ങള്‍ മുഴങ്ങുകയാണെവിടെയും.

ബാലഗോകുലം ഇന്ന് ബാലദിനമായി ആചരിക്കുന്നു. നാടെങ്ങും വൈകിട്ട് ശോഭായാത്രകള്‍ നടക്കും

ശ്രീകൃഷ്ണന്‍റെ ജന്മദേശമായ ഉത്തര്‍പ്രദേശിലെ മഥുരയിലും ദ്വാരകയിലും മറ്റും ശ്രാവണപൂര്‍ണ്ണിമക്കു ശേഷമുള്ള അഷ്ടമിക്ക് - ജന്മാഷ്ടമിക്ക് - ശ്രീകൃഷ്ണജയന്തി ആഘോഷിച്ചിരുന്നു                                                                                                                                      

 

 

 

Ref/courtesy: Hinduacharam

 

 

 

 

 

108 names of lord siva

Hindu deities, Lord Shiva is known by several names. The Shiva Purana, one of the oldest Hindu religious texts dedicated to the Hindu deity Shiva, contains 108 Sanskrit names for Lord Shiva, each of which signifies a particular attribute of the Lord. Scroll down and have a look at the 108 Names of Lord Shiva and their significance. To share this article with your friends, just click here and send this page to them. Om Namah Shivayah!

Know about the 108 names of Lord Shiva and their meaning.
Name Meaning
Aashutosh One Who Fulfills Wishes Instantly
Aja Unborn
Akshayaguna God With Limitless Attributes
Anagha Without Any Fault
Anantadrishti Of Infinite Vision
Augadh One Who Revels All The Time
Avyayaprabhu Imperishable Lord
Bhairav Lord Of Terror
Bhalanetra One Who Has An Eye In The Forehead
Bholenath Kind Hearted Lord
Bhooteshwara Lord Of Ghosts And Evil Beings
Bhudeva Lord Of The Earth
Bhutapala Protector Of The Ghosts
Chandrapal Master Of The Moon
Chandraprakash One Who Has Moon As A Crest
Dayalu Compassionate
Devadeva Lord Of The Lords
Dhanadeepa Lord Of Wealth
Dhyanadeep Icon Of Meditation And Concentration
Dhyutidhara Lord Of Brilliance
Digambara Ascetic Without Any Clothes
Durjaneeya Difficult To Be Known
Durjaya Unvanquished
Gangadhara Lord Of River Ganga
Girijapati Consort Of Girija
Gunagrahin Acceptor Of Gunas
Gurudeva Master Of All
Hara Remover Of Sins
Jagadisha Master Of The Universe
Jaradhishamana Redeemer From Afflictions
Jatin One Who Has Matted Hair
Kailas One Who Bestows Peace
Kailashadhipati Lord Of Mount Kailash
Kailashnath Master Of Mount Kailash
Kamalakshana Lotus-Eyed Lord
Kantha Ever-Radiant
Kapalin One Wears A Necklace Of Skulls
Khatvangin One Who Has The Missile Khatvangin In His Hand
Kundalin One Who Wears Earrings
Lalataksha One Who Has An Eye In The Forehead
Lingadhyaksha Lord Of The Lingas
Lingaraja Lord Of The Lingas
Lokankara Creator Of The Three Worlds
Lokapal One Who Takes Care Of The World
Mahabuddhi Extremely Intelligent
Mahadeva Greatest God
Mahakala Lord Of All Times
Mahamaya Of Great Illusions
Mahamrityunjaya Great Victor Of Death
Mahanidhi Great Storehouse
Mahashaktimaya One Who Has Boundless Energies
Mahayogi Greatest Of All Gods
Mahesha Supreme Lord
Maheshwara Lord Of Gods
Nagabhushana One Who Has Serpents As Ornaments
Nataraja King Of The Art Of Dancing
Nilakantha Blue Necked Lord
Nityasundara Ever Beautiful
Nrityapriya Lover Of Dance
Omkara Creator Of OM
Palanhaar One Who Protects Everyone
Parameshwara First Among All Gods
Paramjyoti Greatest Splendour
Pashupati Lord Of All Living Beings
Pinakin One Who Has A Bow In His Hand
Pranava Originator Of The Syllable Of OM
Priyabhakta Favourite Of The Devotees
Priyadarshana Of Loving Vision
Pushkara One Who Gives Nourishment
Pushpalochana One Who Has Eyes Like Flowers
Ravilochana Having Sun As The Eye
Rudra The Terrible
Rudraksha One Who Has Eyes Like Rudra
Sadashiva Eternal God
Sanatana Eternal Lord
Sarvacharya Preceptor Of All
Sarvashiva Always Pure
Sarvatapana Scorcher Of All
Sarvayoni Source Of Everything
Sarveshwara Lord Of All Gods
Shambhu One Who Bestows Prosperity
Shankara One Who Gives Happiness
Shiva Always Pure
Shoolin One Who Has A Trident
Shrikantha Of Glorious Neck
Shrutiprakasha Illuminator Of The Vedas
Shuddhavigraha One Who Has A Pure Body
Skandaguru Preceptor Of Skanda
Someshwara Lord Of All Gods
Sukhada Bestower Of Happiness
Suprita Well Pleased
Suragana Having Gods As Attendants
Sureshwara Lord Of All Gods
Swayambhu Self-Manifested
Tejaswani One Who Spreads Illumination
Trilochana Three-Eyed Lord
Trilokpati Master Of All The Three Worlds
Tripurari Enemy Of Tripura
Trishoolin One Who Has A Trident In His Hands
Umapati Consort Of Uma
Vachaspati Lord Of Speech
Vajrahasta One Who Has A Thunderbolt In His Hands
Varada Granter Of Boons
Vedakarta Originator Of The Vedas
Veerabhadra Supreme Lord Of The Nether World
Vishalaksha Wide-Eyed Lord
Vishveshwara Lord Of The Universe
Vrishavahana One Who Has Bull As His Vehicle


Read more at http://www.theholidayspot.com/shivratri/108_names_of_shiva.htm#cExUeKJIwSXGeVDo.99 

Aranmula Kannadi- A gift from Gods own country

Aranmula kannadi (Malayalam: ആറന്മുളക്കണ്ണാടി, meaning the Aranmula mirror) is a handmade metall-alloy mirror, made in Aranmula, a village in the state of Kerala, India. Unlike the normal 'silvered' glass mirrors, being a metall-alloy mirror, it is a front surface reflection mirror, which eliminates secondary reflections and aberrations typical of back surface mirrors. The exact metals used in the alloy are unknown to public and is maintained as a family secret; however metallurgists suggest the alloy to be a mix of copper and tin. It is then polished for several days in a row to achieve their reflective surface.

 

These unique metal mirrors are the result of Kerala's rich cultural and metallurgical traditions, and have great historical and cultural value. Produced by a single extended family in Aranmula, the origins of the Aranmula kannadi are linked with the Aranmula Parthasarathy Temple. Legend has it that eight families of experts in temple arts and crafts were brought by the royal chief to Aranmula from Tirunelveli district to work in the Parthasarathy temple centuries ago on the mirrors.

 

The British Museum in London has a 45 centimeter tall Aranmula metal mirror in its collection.

 

TRADITION

 

The legend has it, that eight families of expert in temple arts and craft had been brought by the local Royal Chief of Amnmula from Sankarankoil situated in the present day Tirunelveli District of Tamil Nadu in connection with certain works in the Parthasarathy Temple centuries ago. While working with the bronze to make a crown for the Lord Parthasarathy, to their surprise the artisans discovered the reflective property of one particular copper-tin alley. However they failed to reproduce the compositions. The oral history continues to say that a divine interference came from Parvathi Amma, a widow of community, through a dream. She received a secret ratio of the alley. There is a story in Puranas, that, the mirror of Godess Parvathi , is a diva Vasthu which symbolizes pact with God.

 

The price for the mirrors ranges from Rs.1,600 to Rs.60,000

 

IMPORTANCE OF ARANMULA KANNADI

 

There is a great difference between ordinary mirror and the metallic mirror. In an ordinary mirror, there is a silver nitrate coating which reflects the light and thus presents the image of the object. There is no silver coating on the metallic mirror. When you touch a piece of paper on the surface of an ordinary mirror, there appears a gap between the object and the image where as in the Aranmula metal mirror there is a point touching of two images and there exists no gap between the images.

 

As per the foresaid conclusion of the research that after finishing, the appearance of columnar and equixed grains (i.e. craftsman say this glaze on the mirror surface "eye of the mirror") shows its full clarity.

 

NOTE:- For this process the workman requires much devotion practice, attention and patience.

 

CAUTION

 

The mirror should be kept under room temperature away from heat and dust. The article used for polishing the frame of this mirror should not come in contact with the mirror. Paint with moisture if any should be cleaned off immediately.

 

CLEANING PROCESS

 

If some one by mistake touches the mirror, their finger prints can be seen on the� surface. this can be cleaned off, only if you rub it with cotton /velvet cloth smoothly on the surface of the mirror within 5 minutes in vertical direction and if it is not� properly cleaned, then sprinkle a bit Brass cleaner available in the market like "Dhara Cleaner " on velvet cloth or mirror cleaning cloth ,Fold the Cloth to 3 layers, Cleaning Drops should be upper layer and Clean with Bottom layer on aranmul kannadi and hold it in a slanting position allowing the dust and other particles rubbed off from the reflective surface font.

 

The mirror should be cleaned once in two weeks, firstly remove the dust on its surface with smooth cloth, Otherwise dust particles or the fungus deposited on the surface of the mirror will result in oxidation and cause damage to the mirror. Sometimes a yellowish colouring is seen on the frame, which can be cleaned off by rubbing with Brasso. .

 

HOW TO USE BRASSO IN FRAME

 

Take a piece of smooth cotton cloth, fold it twice and put drops of brasso on the cloth and rub it with the other part of the cloth. If any change is seen on the frame by rubbing with brasso,then clean it with a piece of smooth cotton cloth.

 

ARANMULA KANNADI is described as the mirror of goddess Parvathi which brings prosperity to those who keep it welcomes you in the drawing room of the elites.

 

Valkannadi – or the hand mirrors are got a very special place among the aranmula kannadi models. 7 out of 10 requests we are getting everyday is of valkannadi’s. Though several models of aranmula kannadis are available, this has got a very good reputation among the models.

 

Valkannadi is a very traditional model of aranmula kannadi. During the early ages, the aranmula kannadi’s were made only in one model, which is valkannadi. the ladies used this valkannadi to admire their beauty, during the royal ages, and valkannadi is the most important thing in the auspicious ‘Ashtamangalya’ set.

 

And another fact is, the valkannadi resembles the goddess laxmi, means the goddess of wealth and prosperity. It believes that keeping an aranmula kannadi in home will invite the goddess lekshmy to the house, and that brings the wealth and prosperity to the house and its people.

 

Akshaya Tritiya The Golden Day

Hindus believe in the theory of "mahurats" or auspicious timings in every step in life - be it to begin a new venture or making an important purchase. Akshaya Tritiya is one such momentous occasion, which is considered one of the most auspicious days of the Hindu Calendar. It is believed, any meaningful activity started on this day would be fruitful.

Once a Year
Akshaya Tritiya falls on the third day of the bright half of Vaishakh month (April-May), when the Sun and Moon are in exaltation; they are simultaneously at their peak of brightness, which happens only once every year.

Holy Day
Akshaya Tritiya, also known as "Akha Teej", is traditionally the birthday of Lord Parasurama, the sixth incarnation of Lord Vishnu. People conduct special Pujas on this day, bathe in holy rivers, make a charity, offer barley in a sacred fire, and worshipLord Ganesha & Devi Lakshmi on this day.

The Golden Link
The word "Akshaya" means imperishable or eternal - that which never diminishes. Initiations made or valuables bought on this day are considered to bring success or good fortune. Buying gold is a popular activity on Akshaya Tritiya, as it is the ultimate symbol of wealth and prosperity. Gold and gold jewelry bought and worn on this day signify never diminishing good fortune. Indians celebrate weddings, begin new business ventures, and even plan long journeys on this day.

Myths Around Akshaya Tritiya

The day also marks the beginning of the "SatyaYug" or the Golden Age - the first of the four Yugas. In the Puranas, the holy Hindu scriptures, there is a story that says that on this day of Akshay Tritiya, Veda Vyasa along with Ganesha started writing the great epic Mahabharata. Ganga Devi or Mother Ganges also descended on earth on this day.

According to another legend, during the time of the Mahabhrata, when the Pandavas were in exile, Lord Krishna, on this day, presented them an 'Akshaya Patra,' a bowl which would never go empty and produce an unlimited supply of food on demand.

The Krishna-Sudama Legend

Perhaps, the most famous of the Akshaya Tritiya stories is the legend of Lord Krishna and Sudama, his poor Brahmin childhood friend. On this day, as the tale goes, Sudama came over to Krishna's palace to request him for some financial help. As a gift for his friend, Sudama had nothing more than a handful of beaten rice or 'poha'. So, he was utterly ashamed to give it to Krishna, but Krishna took the pouch of 'poha' from him and relished having it. Krishna followed the principle of 'Atithi Devo Bhava' or 'the guest is like God' and treated Sudama like a king. His poor friend was so overwhelmed by the warmth and hospitality shown by Krishna, that he could not ask for the financial favor and came home empty handed. Lo and behold! When he reached his place, Sudama's old hut was transformed into a palace! He found his family dressed in royal attire and everything around was new and expensive. Sudama knew that it was a boon from Krishna, who blessed him with more than the wealth he actually intended to ask for. Therefore, Akshaya Tritiya is associated with material gains and wealth acquisition.

Bright Births
It is also believed that people born during this time shine bright in life. Many luminaries were born during this period: Basaveshwara born on May 4, Ramanujacharya and Adi Shankaracharya on May 6, Swami Chinmayananda on May 8 and Lord Buddha on May 16. Akshaya Tritiya is also celebrated as the birthday of Lord Parashurama, one of the ten avatars of Lord Vishnu.

 

Christian Festival Calendar 2013

Christian Festival Calendar 2013

Feast of St. Sebastian
St.
Mary’s Forane Church
Athirampuzha – Kottayam Dist

19  to  25 Jan 2013

Arthungal Perunna 
Arthungal – Alappuzha Dist

20 Jan 2013

Palm Sunday
Celebrated all over Kerala

24 Mar 2013

Easter
Celebrated all over Kerala

31 Mar 2013

Puthunjayar
St
: Thomas Church
Malayattoor – Ernakulam Dist

07 Apr 2013

Edathuva
Edathuva – Alappuzha Dist

27 Apr   to 27 May  2013

Palayoor Church
Palayoor – Thrissur Dist

6  to 7 May 2013

Puthupally Perunal
St
George Orthodox Church, 
Puthupally – Kottayam Dist

6  to 7 May 2013

Manarcad Perunnal, Kottayam Manarcad – Kottayam Dist

1 to 8 Sep 2013

Feast of Vallarpadathamma
Vallarpadam Church, Kochi
Vallarpadam – Kochi, Ernakulam Dist

16 to 24 Sep 2013

Aduppootty St. George  Orthodox Church Perunal
Kunnakulam – Thrissur Dist

27 to 28 Oct 2013

Parumala Perunnal 
Parumala – Pathanamthitta Dist

2 Nov 2013

Vettukadu Perunnal 
(Feast of Christ the King)
Vettukad – Thiruvananthapuram Dist

14 to 21 Nov 2013

St Mary’s Church Parel
Changanassery – Kottayam Dist

30 Nov to 8 Dec  2013

Christmas
Celebrated all over Kerala

25 Dec 2013

Additional information

A Solsolis Venture Other initiatives are